Procedura alegerii Președintelui Asociației de Proprietari dar și o parte de responsabilități pentru un Președinte de Bloc.
Articolul 56
(1) Președintele asociației de proprietari este candidatul, membru al asociației de proprietari, ales prin voința sa și a jumătate plus unu din numărul proprietarilor prezenți în cadrul adunării generale. Președintele poate delega, pentru cel mult 90 de zile pe an, atribuțiile sale unui membru al comitetului executiv, fără a fi exonerat de răspundere juridică.
(2) În caz de încetare a mandatului președintelui înainte de termen, comitetul executiv convoacă, în termen de 5 zile de la încetarea mandatului, o adunare generală pentru alegerea unui nou președinte.
(3) În cazul schimbării președintelui asociației de proprietari, vechiul președinte este obligat să transmită noului președinte în termen de 5 zile de la încetarea mandatului său, în baza unui proces-verbal de predare-primire vizat de membrii comitetului executiv și de către cenzor/comisia de cenzori, toate documentele și bunurile asociației pe care le-a avut în administrare sau în folosință.
(4) În cazul în care adunarea generală a asociației de proprietari decide în acest sens, și cu acordul președintelui în funcție, asociația de proprietari poate finanța participarea președintelui la cursuri de perfecționare acreditate conform legii, referitoare la constituirea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari.
Articolul 46
(4) La asociațiile de proprietari din condominiile care cuprind maximum 10 unități de proprietate imobiliară, dacă adunarea generală hotărăște în acest sens, președintele asociației de proprietari poate îndeplini și funcția de administrator și se constituie următoarele organe: a) adunarea generală;b) președintele;c) cenzorul.
(5) Funcția de președinte, respectiv membru în comitetul executiv, este incompatibilă cu funcția de cenzor sau membru în comisia de cenzori.
Articolul 58
(1) Președintele asociației de proprietari și membrii comitetului executiv pot fi remunerați pe baza unui contract de mandat, conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, consemnată în procesul-verbal.
(2) Pentru neîndeplinirea atribuțiilor ce le revin sau pentru depășirea atribuțiilor legale și statutare, președintele asociației de proprietari, membrii comitetului executiv, respectiv membrii comisiei de cenzori ori, după caz, cenzorul răspund personal sau solidar pentru daunele și prejudiciile cauzate proprietarilor sau terților, după caz.
Îndatoririle Președintelui Asociației de Proprietari
A. Relația cu celelalte organe ale asociației (adunare generală, comitet executiv, comisie cenzori)
Articolul 47
(1) După constituirea asociației de proprietari va avea loc cel puțin o dată pe an, în primul trimestru, o întrunire a adunării generale a asociației de proprietari. Responsabilitatea cu privire la convocarea anuală a cel puțin unei adunări generale a asociației de proprietari aparține președintelui asociației de proprietari și membrilor comitetului executiv.
Articolul 49
f) președintele, membrii comitetului executiv, administratorul, cenzorul/comisia de cenzori sau alt membru al familiilor acestora nu pot primi mandat pentru a reprezenta un alt proprietar în cadrul adunării generale;
g) în cazul unui vot paritar, votul președintelui asociației de proprietari este decisiv;
(7) În termen de 7 zile de la data la care a avut loc adunarea generală, procesul-verbal al adunării generale este adus la cunoștința tuturor proprietarilor, prin grija președintelui asociației de proprietari, prin afișarea unei fotocopii datate la avizierul asociației de proprietari.
Articolul 55
(3) Ședințele comitetului executiv se țin cel puțin o dată pe lună și se convoacă, pe bază de tabel convocator, de președintele asociației de proprietari sau de jumătate plus unu din numărul membrilor săi, cu cel puțin 5 zile înainte de data stabilită pentru ședință.
(6) În cazul schimbării sau demisiei comitetului executiv al asociației de proprietari, vechiul comitet executiv este obligat să transmită noului comitet executiv, în baza unui proces-verbal de predare-primire vizat de președintele asociației de proprietari și de către cenzor/comisia de cenzori, într-un termen de 5 zile de la încetarea mandatului său, toate documentele și bunurile asociației pe care le-a avut în administrare și în folosință.
(7) În cazul schimbării sau demisiei unui membru al comitetului executiv al asociației de proprietari, acesta este obligat să transmită, în termen de 5 zile de la încetarea mandatului său, celorlalți membri ai comitetului executiv, în baza unui proces-verbal de predare-primire vizat de președintele asociației de proprietari și de către cenzor/comisia de cenzori, toate documentele și bunurile asociației pe care le-a avut în administrare sau în folosință.
Articolul 57
Președintele asociației de proprietari are următoarele atribuții:
c) supraveghează și urmărește corecta punere în aplicare a hotărârilor adunării generale, respectarea prevederilor statutului și acordului de asociere, precum și aplicarea deciziilor comitetului executiv;
h) poate propune, în scris, comitetului executiv sau adunării generale, după caz, măsuri împotriva celor care nu respectă regulamentul condominiului, hotărârile și deciziile asociației de proprietari, conform prevederilor legale și statutare;
o) în cazul modificării cadrului legislativ privind asociațiile de proprietari, președintele convoacă adunarea generală a asociației de proprietari pentru modificarea conformă a statutului asociației;
q) conduce ședințele adunărilor generale și ale comitetului executiv;
B. Relația cu furnizorii
Articolul 53
Adunarea generală a proprietarilor membri ai
asociației de proprietari are următoarele atribuții:
k) mandatează președintele și comitetul executiv pentru angajarea și
eliberarea din funcție a administratorului, cenzorului/comisiei de cenzori sau
a altor angajați ori prestatori, în scopul administrării și bunei funcționări a
condominiului;
Articolul 57
Președintele asociației de proprietari are următoarele atribuții:
a) în baza mandatului acordat de adunarea generală reprezintă asociația de
proprietari în relațiile cu terții, inclusiv în acțiunile în instanță;
Articolul 63
(3) Desemnarea administratorului și încheierea
contractului de administrare se fac de către comitetul executiv reprezentat de
președintele asociației de proprietari, în baza mandatului acordat de adunarea
generală, și decizia se comunică tuturor proprietarilor.
Articolul 69
(1) În cazul schimbării administratorului,
vechiul administrator este obligat să transmită noului administrator, în baza
unui proces-verbal de predare-primire vizat de președintele asociației și de
către cenzor/comisia de cenzori, într-un termen de 5 zile de la încetarea
contractului său, totalitatea documentelor, bunurilor și valorilor aflate în
administrarea sa, situația financiar-contabilă a asociației și a fiecărui
proprietar în raport cu asociația, situația soldurilor elementelor de activ și
de pasiv la data predării. Procesul-verbal cuprinde și chitanța de plată cu
care s-a făcut ultima încasare, numele proprietarilor restanțieri, sumele
restante, contractele în derulare, plățile ce urmează a fi făcute după data
predării.
Articolul 71
(5) În termen de 5 zile de la încetarea contractului de administrare,
administratorul este obligat să prezinte, în condițiile prevăzute la art.
69 alin. (1), președintelui asociației de proprietari și cenzorului/comisiei de
cenzori contabilitatea fondului de reparații, a fondului de rulment și să o
transfere noului administrator.
C. Relația cu autoritățile statului
Articolul 32
(3) Înainte de modificarea aspectului fațadei
condominiului, președintele asociației de proprietari solicită, în scris,
autorității administrației publice locale toate informațiile și restricțiile
referitoare la culoare, aspect, materiale și altele asemenea, stabilite prin
regulamentul local de urbanism sau prin regulamentele de intervenție aferente
zonelor de intervenție prioritară stabilite în cadrul programelor multianuale
privind creșterea calității arhitectural-ambientale a clădirilor.
Articolul 57
Președintele asociației de proprietari are următoarele atribuții:
a) în baza mandatului acordat de adunarea generală reprezintă asociația de
proprietari în relațiile cu terții, inclusiv în acțiunile în instanță;
f) gestionează modul de îndeplinire a obligațiilor ce revin asociației de
proprietari în raport cu autoritățile publice;
g) prezintă, spre verificare la solicitarea organelor abilitate, toate
documentele asociației, oferind toate informațiile solicitate;
Articolul 62
În vederea facilitării comunicării dintre autoritățile
administrației publice locale și asociațiile de proprietari, președintele
asociației de proprietari este obligat să transmită, în termen de 30 de zile de
la data modificării, compartimentelor prevăzute la art. 10 datele de contact
actualizate privind președintele, membrii comitetului executiv, membrii
comisiei de cenzori sau, după caz, cenzorul și administratorul.
Articolul 78
(2) Asociația de proprietari, prin președinte, are dreptul de a acționa în
instanță proprietarul care se face vinovat de neplata cotelor de contribuție la
cheltuielile asociației mai mult de 60 de zile de la termenul scadent,
respectiv 90 zile de la afișarea listei, informând membrii asociației prin
afișare la avizier.
Articolul 80
(3) Ipoteca imobiliară legală se înscrie în
cartea funciară la cererea președintelui asociației de proprietari, pe baza
extraselor de pe ultima listă lunară de plată a cotelor de contribuție din care
rezultă suma datorată cu titlu de restanță, numai după împlinirea termenelor
prevăzute la art. 78 alin. (2). Ipoteca imobiliară legală se radiază la
cererea președintelui asociației de proprietari sau a proprietarului, pe baza
chitanței ori a altui înscris prin care asociația confirmă plata sumei
datorate.
(4) Președintele asociației de proprietari are obligația radierii ipotecii
imobiliare, legale, în termen de cel mult 10 zile de la data la care suma
datorată cu titlul de restanță a fost plătită de către proprietar.
(5) Pentru nerespectarea termenului prevăzut la alin. (4),
președintele asociației de proprietari răspunde pentru prejudiciile directe sau
indirecte aduse proprietarului.
Articolul 105
În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentei legi, președinții asociațiilor de proprietari sunt obligați să
transmită autorităților administrației publice locale numele și datele de
contact actualizate privind președintele comitetul executiv, comisia de
cenzori/cenzorul și administratorul.
D. Gestiune documente
Articolul 2
În sensul prezentei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarele
semnificații:
l) […] Suma cotelor-părți indivize trebuie să fie egală cu 100%; în caz
contrar, acestea trebuie recalculate prin grija președintelui asociației de
proprietari, conform suprafețelor utile;
Articolul 86 [corelat cu art 2]
(2) În cazul în care suma cotelor-părți indivize din actele de
proprietate, care sunt fracțiuni abstracte pentru fiecare proprietate
individuală din clădirea care constituie condominiul, nu este egală cu 100%,
președintele asociației de proprietari este obligat să solicite întocmirea unei
documentații cadastrale, prin punerea la dispoziție a cărții tehnice a
imobilului și cu respectarea prevederilor în vigoare.
Articolul 17
(6) Încheierea [de dobandire a personalitatii
juridice a asociatiei de proprietari] este supusă numai apelului în termen
de 5 zile de la comunicare, președintele asociației fiind obligat să informeze
în scris toți proprietarii în aceeași zi, prin afișare la avizier. Apelul se
judecă cu citarea părților.
(7) […] Prin grija președintelui asociației de proprietari, actele
adiționale [de inscriere in asociatie] se atașează dosarului de
înființare a asociației, se păstrează la sediul asociației și se prezintă
compartimentelor de specialitate din cadrul primăriei, la solicitarea acestora.
(8) Acordul de asociere și statutul asociației de proprietari,
actualizate, se depun de către președintele asociației de proprietari, ori de
câte ori sunt modificări, la judecătoria în a cărei rază teritorială se află
condominiul.
Articolul 22
(2) Regulamentul condominiului se inițiază de
către președintele asociației sau de către comitetul executiv al asociației de
proprietari, […].
(6) În cazul nerespectării regulamentului condominiului de către unul
dintre proprietari sau chiriași, ceilalți proprietari pot sesiza președintele
și/sau comitetul executiv al asociației de proprietari cu privire la aceste
nereguli.
Articolul 28
(3) […] Președintele asociației de proprietari
este obligat să răspundă, în scris, la contestație [listei de plata] în
termen de 10 zile de la primirea acesteia.
(4) În cazul în care președintele sau administratorul nu ia toate măsurile
necesare în scopul facilitării accesului proprietarilor la documentele
contabile sau la orice alt document al asociației de proprietari, conform
legii, proprietarii au dreptul de a notifica despre aceasta comitetul executiv
și cenzorul/comisia de cenzori.
Articolul 29
(1) […] proprietarii prejudiciați sau orice
persoană care se consideră vătămată într-un drept al său se poate adresa în
scris președintelui, comitetului executiv al asociației de proprietari și
instituțiilor cu atribuții privind respectarea ordinii și liniștii publice sau,
după caz, instanțelor judecătorești.
(3) Orice persoană sau orice proprietar care se consideră vătămată/vătămat
într-un drept al său din cauza neîndeplinirii sau îndeplinirii defectuoase a
atribuțiilor de către președinte, membri ai comitetului executiv,
cenzor/comisia de cenzori sau de către administrator se poate adresa în scris
compartimentelor prevăzute la art. 10 sau, după caz, instanțelor
judecătorești.
Articolul 30
(1) Proprietarii din condominii au obligația să
notifice președintelui orice schimbare intervenită în structura și numărul
membrilor familiei prin deces, căsătorii sau nașteri, persoanele luate în
spațiu, precum și locatarii/comodatarii ca urmare a închirierii sau a
împrumutării locuinței.
(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) se face în scris în
termen de 10 zile de la schimbarea intervenită, de la luarea în spațiu,
respectiv de la semnarea contractului de închiriere/comodat.
Articolul 33
(6) La încheierea actului autentic sau, după caz,
la pronunțarea hotărârii judecătorești ori a încheierii actului de adjudecare,
notarul public sau, după caz, instanța de judecată ori executorul judecătoresc
va menționa în act că noului proprietar îi revine obligația să prezinte
președintelui asociației de proprietari, în termen de 10 zile lucrătoare de la
efectuarea transferului dreptului de proprietate, informațiile necesare,
conform actelor de proprietate, în vederea calculului cotelor de contribuție la
cheltuielile asociației de proprietari pentru respectiva locuință sau pentru
spațiile cu altă destinație decât aceea de locuință, și datele de contact ale
proprietarului.
(8) La solicitarea oricărui proprietar, președintele și/sau
administratorul sunt/este obligați/obligat să elibereze adeverința prevăzută
la alin. (2) lit. a)care să dovedească achitarea la zi a cotelor de
contribuție la cheltuielile asociației de proprietari sau existența unor
datorii către asociația de proprietari sau către furnizorii de utilități
publice, după caz, în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea solicitării
acesteia.
(9) Președintele sau administratorul asociației de proprietari are
obligația solicitării notării în cartea funciară a debitelor mai vechi de 3
luni și care depășesc valoarea salariului de bază minim brut pe țară garantat
în plată. Birourile de cadastru și publicitate imobiliară vor proceda la
notarea acestor debite în cartea funciară a locuințelor sau spațiilor cu altă
destinație.
Articolul 34
(3) Modificările suprafețelor construite sau
utile se comunică președintelui asociației de proprietari și organului fiscal
local în termen de 30 de zile de la încheierea lucrărilor și se introduc în
cartea tehnică a construcției și în baza de date a asociației, în vederea
stabilirii consumurilor corespunzătoare cu noile suprafețe utile.
Articolul 37
(4) Proprietarii din condominii au obligația de a
depune la președintele asociației de proprietari fotocopii după autorizațiile
de construire pentru executarea lucrărilor, eliberate în condițiile legii, în
scopul recalculării suprafețelor utile și a suprafețelor construite.
Articolul 38
(2) Părțile comune pot fi utilizate de către
terți, persoane fizice sau juridice de drept public și/sau privat, numai ca
urmare a hotărârii adunării generale a asociației de proprietari, adoptată cu
acordul a două treimi din numărul total al proprietarilor din condominiu și cu
acordul tuturor proprietarilor direct afectați de vecinătate, în baza unui
contract de închiriere, de folosință sau de concesiune, semnat de președinte în
numele asociației și avizat de cenzor/comisia de cenzori.
Articolul 40
(3) O copie a convenției [de declarare a
activității în spațiu și a numărului de persoane] prevăzute la alin.
(2) se înmânează președintelui asociației de proprietari în vederea
anexării acesteia la acordul de asociere.
Articolul 57
Președintele asociației de proprietari are următoarele atribuții:
b) semnează documentele asociației de proprietari;
d) aduce la cunoștință proprietarilor prevederile statutului și regulamentului condominiului;
e) răspunde în scris la sesizările și contestațiile scrise ale proprietarilor din condominiu în termen de maximum 10 zile de la primirea acestora;
i) întocmește și actualizează cartea de imobil, în conformitate cu legislația în vigoare;
j) păstrează și asigură completarea la zi a cărții tehnice a construcției, precum și a celorlalte documente privitoare la activitatea asociației de proprietari;
k) întocmește tabelul convocator și afișul pentru avizier pentru adunările generale și asigură semnarea acestuia de către proprietari;
l) asigură informarea proprietarilor cu privire la ordinea de zi a adunărilor generale, cu 10 zile înainte de data stabilită pentru aceasta;
m) afișează programul de încasări și datele de contact ale administratorului, ale membrilor comitetului executiv și ale membrilor comisiei de cenzori ori, după caz, ale cenzorului;
n) afișează la avizier hotărârile adunării generale și ale ședințelor comitetului executiv în termen de maximum 7 zile de la data la care au avut loc acestea;
p) informează proprietarii din condominiu cu privire la toate restricțiile referitoare la culoare, aspect, materiale și altele asemenea, stabilite prin regulamentul local de urbanism, conform informațiilor furnizate de autoritățile administrației publice locale;
r) afișează la avizier lista contractelor asociației de proprietari cu furnizorii de utilități publice, cu administratorul și cu personalul angajat sau contractual al asociației;
s) afișează la avizier lista și datele de contact ale instituțiilor cu atribuții de inspecție și control la care pot fi sesizate eventualele nereguli legate de activitatea organelor de conducere ale asociației de proprietari, ale administratorului, respectiv ale membrilor asociației.